Jak zapanować nad złością?

Jak zapanować nad złością? Złość jest naturalnym uczuciem, jedną z podstawowych emocji. Pełni funkcję informacyjną, ostrzega stwarzając poczucie dyskomfortu.

Psycholog, Psychoterapeuta Ilona Lasota - Warszawa, Włochy

Złość pojawia się aby dać znać, że któryś z ważnych dla nas obszarów jest zagrożony. Na tym etapie jest potrzebna i pożyteczna, stanowi źródło informacji. Niestety narastanie złości może zachodzić bardzo szybko aż do momentu, w którym złość jest tak silna, że może powodować nieprzyjemne konsekwencje. Całe szczęście nie musi tak być, możemy się nauczyć panować nad złością, a wręcz wykorzystać jej energię jako siłę napędową do rozwiązania problemów. Jest kilka metod, które możemy zastosować automatycznie aby nie stracić panowania nad sobą i bezpiecznie rozładować złość.

Dobrym rozwiązaniem może być rozładowanie złości poprzez ruch. Możemy wybrać sposób, który najbardziej nam odpowiada i pozbyć się nadmiaru energii. Skuteczne bywa bieganie, skakanie, jazda na rowerze lub inne ćwiczenia fizyczne. Pomocne może się okazać rzucenie czymś, co nie wyrządzi krzywdy; rozdarcie gazety; uderzenie pięścią w worek treningowy lub poduszkę. Skuteczniejsze jest jednorazowe wyrażenie swojej złości poprzez uderzenie bowiem nie chodzi o utrwalenie nawyku bicia. Czasami najlepszym sposobem na powstrzymanie wybuchu złości jest opuszczenie miejsca, w którym doszło do uruchomienia złości np. miejsca konfliktu. Wyjście na jakiś czas i ochłonięcie bywa bardzo skuteczne w zatrzymaniu eskalacji złości. Umożliwi to złapanie dystansu i przemyślenie sytuacji. Kolejnym pomysłem na rozładowanie złości jest wyciszenie się poprzez rozluźnienie mięśni lub oddychanie przeponowe.

Oddychanie przeponowe powoduje uspokojenie organizmu, spowolnienie jego pracy i doskonale przeciwdziała narastaniu złości. Podczas wzrastania złości oddech ulega spłyceniu i przyśpieszeniu, podczas oddychania przeponowego spowalniamy oddech i pogłębiamy go. Taki rodzaj oddechu polega na wprowadzaniu powietrza nosem do dołu brzucha i powolne wydychanie go ustami. Wydech powinien być dwukrotnie dłuższy niż wdech. Możemy porównać to do nadmuchiwania balonu. Podczas wdechu brzuch (balonik) napełnia się powietrzem, podczas wydechu opada.

Rozluźnienie mięśni jest umiejętnością, której trzeba się nauczyć. Pomocne może być wyobrażanie sobie jak mięśnie rozluźniają się, stają się ciepłe i miękkie. Alternatywą jest napinanie i rozluźnianie mięśni na przemian. Pod wpływem złości i wyzwalanych przez nią hormonów ciało się napina. Co ciekawe powstrzymanie zmian w ciele powoduje hamowanie ich w psychice. Poprzez rozluźnienie ciała możemy się zatem uspokoić . Dobrze jest ćwiczyć rozluźnianie mięśni kilka razy dziennie, dzięki temu nauczymy się rozluźniać nawet w stresujących sytuacjach.

11.09.2018

Tagi: złość